Måndag & ett frosseri av tulpaner & träning

 
Idag är det Tulpanens dag och vem gillar inte tulpaner?
 
Helt klart en favorit hos mig;)
 
Ger hopp om våren som sakteligen närmar sig...
 
                                                                                                    lånad bild
Och dessa underbara pärlhyasinter....
 
Så vackra!
 
 
Jobbveckan har startat, vilken den gjorde rätt bra!
 
Sen blev det även ett gympass på det!
 
Allt för ett bättre mående;)
 
Min man och jag har köpt årskort på Wellness
 
 
Nu äntligen har vi  bestämt oss för att komma igång igen.

Så är det bara..., man blir lycklig av att träna;)

Dessutom mår vi bättre psykiskt

för vid fysisk aktivitet frisätts endorfiner, ett slags

"lyckohormoner"

Den bästa medicinen för oss alla;)

Kan vara motigt till en början,

men efteråt är humöret gladare

och det gillar vi eller hur?

 

 
 
 

Blev ett hårt svettigt pass på en timme;)

Sen belönade jag mig själv med en

Skön dusch,

God bok,

Ett gott granatäpple,

En kaffelatte &

En varm brasa.......

 

 
 
 
 Älskar denna underbara vackra frukt som är så god & nyttig
 
Här kommer om ni redan visste....
 
6 fantastiska saker som händer i din kropp när du äter granatäpple
 

1. Fullproppad med antioxidanter

Granatäpple tillhör en av de frukter som innehåller mest antioxidanter

och är är nästan lika fullproppad med nyttigheter som blåbär.

Granatäpplet innehåller också mycket ellaginsyra,

som har sjukdomsbekämpande egenskaper,

det sägs att granatäpple är bra för att förebygga cancer.

 

2. Sänker blodtrycket


Denna fantastiska frukt kan faktiskt minska risken för åderförkalkning,

hjälpa till att sänka blodtrycket

och minska risken för hjärt och kärlsjukdomar.

En riktig hjälte! 

 

3. Är en energibooster


Om man känner sig lite nere eller är på dåligt humör kan man äta granatäpple.

Fruktköttet innehåller ett ämne som ökar serotoni-nivåerna i hjärnan

och kan göra att du känner dig lite gladare.

 

4. Hjälper mot stress


Förutom att dämpa kroppens oxidativa stress

så kan faktiskt granatäpple minska den psykiska stress som vi känner i vardagen.

Forskning har visade att de personer som drack en flaska granatäpplejucie om dagen

hade lägre nivåer av kortisol,

ett hormon som ökar i samband med stress.

 

5. Kan motverka rynkor


Det sägs att granatäpple kan bekämpa rynkor och få huden att se yngre ut.

Anledningen är att frukten innehåller antioxidanten polyfenol

som kan bidra till att huden hålls ung och fräsch.

 

6. Boostar hjärnan

Granatäpple är fullt av flavonoider och är faktiskt ett av de livsmedlen som rikast på ämnet.

Flavonoider har en skyddande effekt på hjärnan

och är speciellt bra för minnet.

 
 
Kvällens middag 
 
"Taco kyckling"
 
smakade ljuvligt gott;)
 
Nu laddar vi för idrottsgalan!
 
och er önskar jag en fortsatt härlig måndagkväll;)
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Välkommen till Villasländvägen - min, Anettes, värld.

Här möts du av glädje, spontanitet, inspiration, inredning, mode, vänner och god mat.

I vårt hus bor jag, vår lilla söta hund, min älskade man, dotter och bonusdotter. Ett par kilometer bort lever vår fyrbenta kärlek Himlabackens Piraya som är en maxad D-ponny av rasen Welsh Cob.

Jag lever för min familj och djuren, älskar närheten till havet och är helt enkelt en livsnjutare. Hoppas ni kommer trivas här!

Vill du kontakta mig på mail: [email protected]

VillaSländvägen
Följ via Bloglovin