Se upp i backen!

 
Vaknade denna morgon av att solen sken från klarblå himmel
 
men som tyvärr inte varade hela dagen ut...
 
Åt en god frukost, sen bar det iväg igen ut i backarna.
 
Men nu börjar det kännas i kroppen att man har åkt skidor ett par dagar:)
 
 
 
 
 
 
Och dessa efterlängtade stopp är ett måste 
 
Idag hamnade vi i "Sälen stugan original"
 
Lite alp-inspirerat, supermysigt
 
Och dessa goda pretzels
 
 
 

Till 6-7 stora pretzels (salta kringlor):

20 g jäst

1 1/2 dl mjölk

1 1/2 dl vatten

1/2 tsk salt

2 tsk farinsocker

ca 6 1/2 dl vetemjöl special, ca 390 g

30 g rumsvarmt smör (blandas i när degen jäst)

 

Till kokning:

1 1/2 liter vatten

3 msk bakpulver

 

Före gräddning:

 salt eller flingsalt

Fördela jäst i en bunke och rör ut den i mjölk och vatten (jag orkade inte ljumma så det var ganska kallt).

Blanda i salt, socker och det mesta av mjölet (spara drygt 1 dl till utbakning).

Arbeta degen ca 5 min.

Täck med plast eller bakduk och låt den jäsa ca 1 1/2 timme på hyfsat varm plats.

 

När degen jäst färdigt blanda i det rumsvarma smöret och arbeta ihop till en smidig deg.

Tag upp degen på mjölat bakbord.

För att få jämnstora kringlor så vägde jag min deg.

Den vägde nästan exakt 700 g så jag delade i 7 delar som vägde 100 g styck.

Knåda en degbit i taget och rulla ut till en ca 50 cm lång rulle som är smalare i ytterändarna.

Sno ihop till kringlor och lägg dem att jäsa ca 30 min på bakbordet.

 

Kvällen har vi ägnat oss åt att spela kort

Mysigtvärre!

Och alltid är det någon som är dålig förlorare...

Också lite bubbel & tapas på det....

Semesterlivet i fjällen är bra härlig & mysigt;)

 

 
 
 
 

Välkommen till Villasländvägen - min, Anettes, värld.

Här möts du av glädje, spontanitet, inspiration, inredning, mode, vänner och god mat.

I vårt hus bor jag, vår lilla söta hund, min älskade man, dotter och bonusdotter. Ett par kilometer bort lever vår fyrbenta kärlek Himlabackens Piraya som är en maxad D-ponny av rasen Welsh Cob.

Jag lever för min familj och djuren, älskar närheten till havet och är helt enkelt en livsnjutare. Hoppas ni kommer trivas här!

Vill du kontakta mig på mail: [email protected]

VillaSländvägen
Följ via Bloglovin